Er is geen bewezen strategie om consumenten ertoe te brengen producten online te kopen. Maar er zijn bepaalde aspecten waar succesvolle B2C-sites voor moeten zorgen.
1. Sterke klantenservicefocus: een zeer voorspelbaar en betrouwbaar bezorgsysteem zou het vertrouwen van de klant vergroten.
2. Verspreiding van informatie: sites voor het online kopen van klanten moeten de grootst mogelijke productinformatie aan klanten verstrekken. Het zou ook een alternatieve zoekopdracht moeten geven als het gewenste item niet beschikbaar is voor verkoop.
3. Dubbelkanaalstrategie: een online aanwezigheid moet samengaan met een sterke offline kanaalstrategie.
4. Betalingsmechanisme: algemeen. sommige consumenten zijn nog steeds ongerust over online betalen. Er moeten dus alternatieve betalingswijzen zoals rembours en e-cash worden aangenomen.
5. Offline assistentie: de sitegebruikers moeten toegang krijgen tot een telefoonnummer (gratis) en een livechat voor assistentie.
6. Online retailers moeten zich concentreren op een diepgaand begrip van de behoeften van de klant, het benutten van de veelzijdigheid van internet om ‘onderscheidende winkelervaring te creëren, aantrekkelijke bedrijfsmodellen te ontwikkelen, klantrelaties te benutten, de totale ervaring te versterken, de marketingleercurve te verkorten, browsers om te zetten in kopers enz. .